- Back to Home »
- ISU DAN CABARAN DUNIA SENI MALAYSIA
Posted by : King Faizal
Monday, March 23, 2015
Secara umumnya, isu dan cabaran industri kreatif di dalam negara yang dikenal pasti adalah berkaitan aspek-aspek seperti berikut:
(i) Kerangka Institusi perundangan, penguatkuasaan, pemantauan dan penyelarasan bagi memartabatkan industri kreatif.
Ketiadaan kerangka institusi perundangan merupakan antara cabaran utama dalam membangunkan industri kreatif tempatan. Sebagai contoh industri seni reka fesyen di negara ini tidak dikawal selia oleh mana-mana institusi menyebabkan ketiadaan perancangan yang teliti untuk membangunkannya. Manakala isu penguatkuasaan, pemantauan dan penyelarasan antara agensi juga menjadi salah satu isu yang sering diperkatakan. Sebagai contoh, industri kandungan mempunyai beberapa agensi yang bertanggungjawab seperti Lembaga Penapisan Filem di bawah Kementerian Dalam Negeri dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Perkara ini tidak berlaku di Singapura yang industri kandungannya berada di bawah tanggungjawab Media Development Authority (MDA) dan di Korea pula peranan ini dilaksanakan oleh Korea Creative Content Agency (KOCCA).
Ketiadaan kerangka institusi perundangan merupakan antara cabaran utama dalam membangunkan industri kreatif tempatan. Sebagai contoh industri seni reka fesyen di negara ini tidak dikawal selia oleh mana-mana institusi menyebabkan ketiadaan perancangan yang teliti untuk membangunkannya. Manakala isu penguatkuasaan, pemantauan dan penyelarasan antara agensi juga menjadi salah satu isu yang sering diperkatakan. Sebagai contoh, industri kandungan mempunyai beberapa agensi yang bertanggungjawab seperti Lembaga Penapisan Filem di bawah Kementerian Dalam Negeri dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Perkara ini tidak berlaku di Singapura yang industri kandungannya berada di bawah tanggungjawab Media Development Authority (MDA) dan di Korea pula peranan ini dilaksanakan oleh Korea Creative Content Agency (KOCCA).
(ii) Kesedaran Terhadap Industri Kreatif
Kurangnya kesedaran terhadap kepentingan dan potensi industri kreatif dalam kalangan masyarakat merupakan antara isu yang dihadapi oleh industri kreatif di negara ini. Masyarakat Malaysia sering memandang rendah kepada mereka yang terlibat dalam industri ini. Malah, masyarakat beranggapan bahawa bidang ini tidak mempunyai nilai ekonomi dan komersial yang tinggi. Imej karyawan di negara ini jauh lebih rendah berbanding dengan bidang-bidang profesional yang lain.
Kurangnya kesedaran terhadap kepentingan dan potensi industri kreatif dalam kalangan masyarakat merupakan antara isu yang dihadapi oleh industri kreatif di negara ini. Masyarakat Malaysia sering memandang rendah kepada mereka yang terlibat dalam industri ini. Malah, masyarakat beranggapan bahawa bidang ini tidak mempunyai nilai ekonomi dan komersial yang tinggi. Imej karyawan di negara ini jauh lebih rendah berbanding dengan bidang-bidang profesional yang lain.
Selain itu, apresiasi masyarakat terhadap nilai estetika kesenian dan kebudayaan juga masih rendah dan sering dipinggirkan. Ini kerana nilai estetika adalah subjektif iaitu pentakrifan terhadap sesuatu karya atau produk, berbeza antara seorang individu dengan individu yang lain. Oleh itu, karya kreatif sukar dinilai dalam konteks komersial.
(iii) Harta Intelek
Harta intelek merupakan salah satu aspek penting dalam industri kreatif. Pembudayaan harta intelek, yang meliputi kesedaran mempaten dan budaya menghormati harta intelek masih belum dihayati sepenuhnya oleh masyarakat di negara ini. Malah, kesedaran dalam kalangan karyawan dan masyarakat mengenai kepentingan nilai dan manfaat daripada pemeliharaan hak cipta masih rendah. Akibatnya, banyak karya tempatan hilang hak cipta dan peluang meraih pulangan yang sepatutnya.
Harta intelek merupakan salah satu aspek penting dalam industri kreatif. Pembudayaan harta intelek, yang meliputi kesedaran mempaten dan budaya menghormati harta intelek masih belum dihayati sepenuhnya oleh masyarakat di negara ini. Malah, kesedaran dalam kalangan karyawan dan masyarakat mengenai kepentingan nilai dan manfaat daripada pemeliharaan hak cipta masih rendah. Akibatnya, banyak karya tempatan hilang hak cipta dan peluang meraih pulangan yang sepatutnya.
(iv) Pembangunan Modal Insan
Pembangunan modal insan juga merupakan antara cabaran yang perlu dihadapi oleh mana-mana bidang yang ingin dimajukan oleh sesebuah negara. Industri kreatif merupakan industri yang unik kerana memerlukan modal insan yang terdiri daripada mereka yang mempunyai minat, bakat dan kebolehan tersendiri. Pada masa ini, negara masih kekurangan modal insan yang terdiri daripada karyawan seni dan pekerja berkemahiran tertentu. Selain itu, kebanyakan karyawan memperoleh kemahiran melalui tacit knowledge.
Pembangunan modal insan juga merupakan antara cabaran yang perlu dihadapi oleh mana-mana bidang yang ingin dimajukan oleh sesebuah negara. Industri kreatif merupakan industri yang unik kerana memerlukan modal insan yang terdiri daripada mereka yang mempunyai minat, bakat dan kebolehan tersendiri. Pada masa ini, negara masih kekurangan modal insan yang terdiri daripada karyawan seni dan pekerja berkemahiran tertentu. Selain itu, kebanyakan karyawan memperoleh kemahiran melalui tacit knowledge.
(v) Teknologi
Kemajuan teknologi memainkan peranan penting dalam memajukan industri kreatif, namun di negara ini perkembangan teknologi tidak dapat digunakan sepenuhnya berikutan kekurangan pengetahuan dan kemahiran. Aplikasi teknologi dalam industri kreatif berada di tahap minimum berbanding dengan keupayaannya yang begitu besar yang memerlukan daya kreativiti dan inovasi yang tinggi. Malah, indigenous knowledge (IK) seperti seni tenunan tidak dapat diurus dengan baik sehingga mewujudkan risiko kemahiran berkenaan pupus ditelan zaman.
Kemajuan teknologi memainkan peranan penting dalam memajukan industri kreatif, namun di negara ini perkembangan teknologi tidak dapat digunakan sepenuhnya berikutan kekurangan pengetahuan dan kemahiran. Aplikasi teknologi dalam industri kreatif berada di tahap minimum berbanding dengan keupayaannya yang begitu besar yang memerlukan daya kreativiti dan inovasi yang tinggi. Malah, indigenous knowledge (IK) seperti seni tenunan tidak dapat diurus dengan baik sehingga mewujudkan risiko kemahiran berkenaan pupus ditelan zaman.

(vi) Dana dan Insentif Kewangan
Antara isu lain yang sering diperkatakan oleh penggiat industri kreatif ialah ketiadaan penyelarasan dalam penyediaan dana oleh Jabatan/ Agensi Kerajaan dan institusi kewangan yang mengendalikannya. Sebagai contoh, terdapat beberapa Jabatan/Agensi Kerajaan yang menyediakan bantuan berbentuk dana kepada industri kandungan iaitu MDEC, SKMM dan FINAS. Selain tiada penyelarasan dalam penyediaan dana oleh Kerajaan, industri ini juga turut berdepan dengan cabaran kekurangan pelaburan berikutan risiko yang tinggi. Ini kerana tiada jaminan bahawa karya yang dihasilkan boleh membawa keuntungan dan kejayaan sesebuah karya banyak bergantung kepada faktor-faktor di luar kawal seperti cita rasa penonton yang berbeza antara satu sama lain.
(vii) Pasaran dan Promosi
Bagi memastikan sebuah karya kreatif itu berjaya menembusi pasaran, sama ada tempatan mahupun luar negara, aspek pemasaran dan promosi perlu diberi penekanan. Walau bagaimanapun, industri kreatif di negara ini berhadapan dengan cabaran yang mana peluang keusahawanan oleh karyawan masih tidak jelas dalam konteks pasaran tempatan dan luar negeri. Malah, industri ini berhadapan dengan kekangan kekurangan pakar dalam bidang pemasaran yang mampu mempromosikan dan memasarkan karya-karya kreatif tempatan ke pasaran serantau dan antarabangsa.
Bagi memastikan sebuah karya kreatif itu berjaya menembusi pasaran, sama ada tempatan mahupun luar negara, aspek pemasaran dan promosi perlu diberi penekanan. Walau bagaimanapun, industri kreatif di negara ini berhadapan dengan cabaran yang mana peluang keusahawanan oleh karyawan masih tidak jelas dalam konteks pasaran tempatan dan luar negeri. Malah, industri ini berhadapan dengan kekangan kekurangan pakar dalam bidang pemasaran yang mampu mempromosikan dan memasarkan karya-karya kreatif tempatan ke pasaran serantau dan antarabangsa.
(viii) Prasarana
Penyediaan prasarana merupakan tanggungjawab yang perlu dikongsi bersama oleh pihak Kerajaan dan swasta. Tanggapan umum bahawa prasarana perlu disediakan oleh Kerajaan perlu diubah. Pihak swasta harus digalakkan untuk terlibat secara aktif dalam membangunkan industri ini. Selain itu, kemajuan prasarana secara terasing, kurang penyelarasan dan tidak digunakan secara optimum merupakan antara cabaran dalam membangunkan industri ini.
Penyediaan prasarana merupakan tanggungjawab yang perlu dikongsi bersama oleh pihak Kerajaan dan swasta. Tanggapan umum bahawa prasarana perlu disediakan oleh Kerajaan perlu diubah. Pihak swasta harus digalakkan untuk terlibat secara aktif dalam membangunkan industri ini. Selain itu, kemajuan prasarana secara terasing, kurang penyelarasan dan tidak digunakan secara optimum merupakan antara cabaran dalam membangunkan industri ini.
(ix) Penyelidikan dan Pembangunan
Kekurangan penyelidikan dan pembangunan dalam bidang kreatif juga merupakan salah satu cabaran yang perlu dihadapi oleh industri ini. Negara pada masa ini lebih memberi tumpuan kepada penyelidikan dan pembangunan dalam bidang-bidang lain seperti kesihatan dan pertanian. Aspek penyelidikan dan pembangunan yang kurang diberi perhatian akan menyebabkan produk yang dihasilkan tidak mencapai kualiti yang sewajarnya. Pengeluaran melalui kaedah tradisional menyebabkan tiada pengkhususan kemahiran pekerja dan kualiti produk tidak dapat dikawal.
Kekurangan penyelidikan dan pembangunan dalam bidang kreatif juga merupakan salah satu cabaran yang perlu dihadapi oleh industri ini. Negara pada masa ini lebih memberi tumpuan kepada penyelidikan dan pembangunan dalam bidang-bidang lain seperti kesihatan dan pertanian. Aspek penyelidikan dan pembangunan yang kurang diberi perhatian akan menyebabkan produk yang dihasilkan tidak mencapai kualiti yang sewajarnya. Pengeluaran melalui kaedah tradisional menyebabkan tiada pengkhususan kemahiran pekerja dan kualiti produk tidak dapat dikawal.
(x) Persaingan
Memandangkan Malaysia merupakan salah sebuah negara di Kepulauan Melayu yang mempunyai latar budaya yang hampir sama, aspek persaingan adalah antara aspek yang tidak dapat dielakkan. Persamaan produk dengan negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand mewujudkan persaingan dalam merebut pasaran yang terhad. Sebagai contoh, industri muzik tanah air menghadapi persaingan yang sengit dengan kemasukan karya-karya daripada Indonesia. Selain itu, persaingan dengan produk- produk luar seperti China dan India yang memanfaatkan teknologi mengakibatkan produk tempatan tidak kompetitif untuk menandingi produk luar dari segi kualiti dan harga. Malah, kelemahan penguatkuasaan dan kawal selia yang bersepadu menyebabkan berlaku lambakan produk- produk asing yang menjejas pendapatan karyawan tempatan.
Memandangkan Malaysia merupakan salah sebuah negara di Kepulauan Melayu yang mempunyai latar budaya yang hampir sama, aspek persaingan adalah antara aspek yang tidak dapat dielakkan. Persamaan produk dengan negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand mewujudkan persaingan dalam merebut pasaran yang terhad. Sebagai contoh, industri muzik tanah air menghadapi persaingan yang sengit dengan kemasukan karya-karya daripada Indonesia. Selain itu, persaingan dengan produk- produk luar seperti China dan India yang memanfaatkan teknologi mengakibatkan produk tempatan tidak kompetitif untuk menandingi produk luar dari segi kualiti dan harga. Malah, kelemahan penguatkuasaan dan kawal selia yang bersepadu menyebabkan berlaku lambakan produk- produk asing yang menjejas pendapatan karyawan tempatan.

Post a Comment